Gå till Startsidan
Sveriges glasmuseum delar hus med Smålands museum
Sigill, Kosta, 1740-tal
Restaurering av glaskrona

 

 

 

 
 

Permanenta utställningar:

 

Fasta glasföremål

Föremålen kommer delvis att plockas ned eller säkras inför sprängningen vid bygget av World Trade Center, start 4 november

 

På Sveriges glasmuseum finns fasta glasutsmyckningar som skänkts till museet. Här nedan listas föremålen.

 

Glasskulpturer

Formgivare: Lars Hellsten, 1933

Hellsten arbetade på glasbruket i Skruv 1964-72 och kom till Orrefors 1972. Där var han verksam som formgivare fram till 2005. 


De fyra glasskulpturerna är gjutna i Orrefors under 1970- och 1980-talet. 


Den tvådelade glasskulpturen heter ”Broken Heart” och den skal- eller kärnliknande skulpturen heter ”Mussla”. Den fyrkantiga med färg har givits namnet ”TV-ruta”. Den runda med färg har inget egentligt namn, men Lars Hellsten beskriver den som en ”Gjuten skiva”. 

 

”Halds brunn”

Formgivare: Edward Hald, 1962


Brunnen anlades 1962 i samband med invigningen av ombyggnaden av Smålands museum – Sveriges glasmuseum och designades av glasformgivaren Edward Hald.


Delarna till brunnen har två olika ursprung. Dels plockade Edward Hald och museets vaktmästare Lennart Bernstein ihop några av glasdetaljerna (troligen från museets samling), dels av glasdetaljer som Hald tagit med från Orrefors glasbruk.

 

Utsmyckningen i brunnen består av glaskross och gjutna block av okänt ursprung; trafikljusglas och AGA-glas tillverkade på Gullaskrufs glasbruk; ett gjutet huvud med horn, samt två gjutna block, designade av Erik Höglund, Boda glasbruk; en ”Sandvikastjärna”, d.v.s. en pressad ljusstake för ett ljus, tillverkad på Sandviks glasbruk; fjorton ”blad” (varav ett saknas) till venetianska glasljuskronor, tillverkade på Orrefors glasbruk.

 

Mosaikvägg

Komponerad av Viktor ”Vicke” Lindstrand 1962. Kosta glasbruk

 

Mosaikplattorna tillverkades på Kosta glasbruk, och var en gåva till Smålands museum – Sveriges glasmuseum till invigningen av museets ombyggnation år 1962.

 

Ljusfångare

Design Göran Wärff 1994. Kosta glasbruk

 

Regn

Design Anna Ehrner 1986. Kosta glasbruk

 

Citat ur utställningskatalogen Kosta Bodas sjätte sinne: ”De ska stanna upp, gå runt, se hur de olika spröten korsar varandra och spelar, hur ljuset blir olika. Jag önskar att de blir glada, inte andäktiga. Jag tror den har ganska många möjligheter att anpassa sig efter hur människor känner. En del blir kanske på gott humör av det tokiga av att köra ner så sprött glas i så hård sten. Men i första hand vill jag att det ska vara en estetisk upplevelse”.

 

 

”With God On Our Side” (klättrande glasgubbar)

Design Thommy Bremberg, 2000

 

Tillverkade i ett samarbete mellan Brembergs hytta Härdsmältan och Jan-Erik Ritzmans Transjö hyttan 2000.

Utsmyckningen invigdes under Kulturnatten 2000 till låten ”Every Good Boy Deserves Favour” av Moody Blues.

 

”With God On Our Side” är tillägnat Thommy Brembergs far Gösta Bremberg.

 

 

Glasfönster

Designat av Jörgen Lindau, och tillverkade på Lindshammar glasbruk 1962

 

Glasfönstret är en gåva av Lindshammar glasbruk i  samband med invigningen av ombyggnaden av Smålands museum – Sveriges glasmuseum 1962

 

 

”Kronobergs län”

Designad av Nils Landberg 1941

Satt till vänster om trappan upp till gamla restaurangen på Stadshotellet i Växjö. Beställdes av Orrefors till ombyggnaden i början av 1940-talet.

 

Glasväggen hittades av mäklaren Rune Palm, när denne köpte Nystrand glasmästeris gamla lokaler i korsningen Norra järnvägsgatan/Kungsgatan 1970. Troligen hamnade utsmyckningen där vid restaureringen och ombyggnaden av Stadshotellet under slutet av 1960-talet.

 

1996 skänkte Rune Palm glasväggen till Smålands museum

 

Skulpturala block

Design Erik Höglund 1962

 

Blocken är en gåva från Boda glasbruk i samband med invigningen av ombyggnaden av Smålands museum – Sveriges glasmuseum 1962.

 

”Framtidshopp”

Designad av Kjell Engman 1991

Utsmyckningen specialtillverkades på Kosta glasbruk 1991 till en dörröppning i Residenset i Växjö.

 

Gåva av Residenset i Växjö 2001

Eight visitors-Sixteen friends

Utställningen stänger tillfälligt 4 november pga sprängningarna vid bygget av World Trade Center, planeras att öppnas igen december/januari

 

Eight visitors-Sixteen friends sammanfattar Kosta Bodas långsiktiga mål, att forma glas, där konstnärer och hantverkare i betydelsefullt samarbete är glasambassadörer för tradition och förnyelse.

 

Under 1994 vidgade formgivarna med åtta särskilt inbjudna konstnärsvänner sin verksamhet i ett spännande värdskap. I en fadderprocess formade sexton starka personligheter i nära samarbete med en unik kollektion under temat En skål musik.

 

De inbjudna med respektive formgivarvärd var:

Textilkonstnären Wanja Djanaieff - Monica Backström

Scenograf Gunilla Pantzar - Anna Ehrner

Musiker Gösta Linderholm - Kjell Engman

Målare, skulptör Marianne Lindberg De Geer - Ulrica Hydman-Vallien

Skulptör Gunilla Bandolin-Gunnel Sahlin

Målare Peter Hahne - Bertil Vallien

Konstnär, illustratör Mats Gustafsson - Ann Wåhlström

Konstnär Lars Pirak - Göran Wärff 

Svenskt glas under sex sekler

Utställningen stänger 4 november och kommer omarbetas, första delöppningen sker i början av 2015.

 

I basutställningen Svenskt glas under sex sekler visas ett representativt urval ur Sveriges glasmuseums omfattande samling av glas från Sveriges glasbruk.  

 

Besök oss och låt dig förtrollas av det äldsta svenska glaset från Hertig Karls 1580-tal. Njut av de kungliga praktpokalerna och de enkla flaskorna från 1600 och 1700-talet. Överväldigas av borgarnas kristall och charmas av böndernas pressade glas från 1800-talet.

Gläds av den världsberömda formgivningen från 1900-talet, och fascineras av nutidens fantastiska glas!     

Studioglas i förändring

Utställningen stänger tillfälligt 4 november pga sprängningarna vid bygget av World Trade Center, planeras att öppnas igen i december/januari

 

Genom Glasakademin har Sveriges glasmuseum fått motta en mycket generös donation från ett 70-tal konstnärer, konsthantverkare och formgivare som uttrycker sig i glas. Genom denna fantastiska gåva har Sveriges glasmuseum den unika möjligheten att visa hela studioglasrörelsens utveckling från 1968 och framåt.  

Tidigare utställningar:

 

KULTURPARKEN VISAR GLAS I KINA

LIGHT FIRE LIFE

Suzhou Museum

 

18 maj - 24 augusti 2014

 

Under sommaren 2014 visas glasutställningen Light, Fire, Life på Suzhou Museum i Kina. Utställningen inleds med praktfull slipad kristall och fortsätter med unikt jugendglas från 1900-talets första år. Vidare uppmärksammas 1910-talets mytomspunna graalpjäser, 1920-talets tunna graverade glas, 1930-talets kraftfulla vaser och skålar samt 1940- och 1950-talets eleganta konstföremål. I skarp kontrast står 1960- och 1970-talets objekt präglade av lekfullhet och experimentlusta. Slående för 1900-talets sista decennier och 2000-talet blir mångfalden i färger, former och tekniker. Utställningen ger bakgrunden till det svenska glasets världsrykte genom glasindustrins framgångsrika samarbete mellan konstnärer och hantverkare och genom studiohyttornas kreativa skapande. Själva glastillverkningen liksom glaslandet Sverige och Glasriket presenteras genom foton, filmer och texter.

 

Light, Fire, Life är producerad av Kulturparken Småland/Sveriges glasmuseum och innehåller drygt 140 svenska glasobjekt av ett 50-tal olika konstnärer. Merparten av pjäserna kommer från museets egna samlingar men har kompletterats med inlån från Glasrikets skatter, The Glass Factory, Orrefors Kosta Boda AB, Mats Jonasson Målerås, Mickejohans Konstglas, Transjö Hytta och Bo Knutsson.

 

Glasutställningen är ett samverkansprojekt mellan områdena kultur och näringsliv och är knuten till en parallell mervärdessatsning i Suzhou. Mervärdessatsningen syftar till att tillvarata utställningen som marknadskanal och arena för svenskt näringsliv genom möjligheter till medverkan, samverkan, exponering, nya kontaktytor, kanaler och marknader. 

 

Projektet är ett samarbete mellan Suzhou museum, regionförbunden och Länsstyrelsen i Kalmar och i Kronobergs län, Linnéuniversitetet, Växjö kommun, Landstinget Kronoberg, Kulturparken Småland och näringslivet men skapar också förutsättningar för nationell samverkan för gemensamt varumärkesarbete mot internationell marknad. Projektägare är Regionförbundet Södra Småland.

 

Fotograf: Jörgen Ludwigsson

Vi minns Gunnar Cyrén

Till minne av Gunnar Cyrén visar vi nu delar av hans glasverk på Sveriges glasmuseum.

 

Cyrén formgav bland annat Popglasen 1967 (se bild) och glasen i Nobelservisen 1991. 

 

Visades mellan 7/11-20/11 2013

Åsedaglas & Bo Borgström

21 september invigs höstens glasutställning där vi fortsätter att visa glas från de mindre och sedan länge nedlagda glasbruken.

Denna gång har vi fått tillgång till Carola Ericssons fantastiska samling av glas och kunskaper om det nästan bortglömda glasbruket Åseda.

 

Brukets mest tongivande designer var Bo Borgström som arbetade i klara färger och tydliga 60-70 tals former. 

 

Visades 21/9-24/11 2013 

Gate/Hald

Utställningen invigdes 8 juni klockan 14.00 med invigningstal samt 20- och 30talsmusik från Växjöbaserade musikerna Joel Ring och Annie Carroll.

 

Simon Gate och Edward Hald var Orrefors glasbruks starkast lysande stjärnor. De slog världen med häpnad redan 1925 på världsutställningen i Paris med sitt tunna graverade glas och vann flera guldmedaljer. Det glas som visades i Paris blev starten på en stil som blev internationellt känd som ”Swedish grace”, och Gate, Hald och Orrefors fick därmed sitt internationella genombrott. De båda konstnärerna är också kända för sitt avancerade glas i olika graaltekniker.

 

Gate, med sin bakgrund från Konsthögskolan framträdde först som handboksillustratör och porträttmålare innan han övergick till glaskonsten, blev anställd av Orrefors glasbruk 1916 där han bidrog till företagets första storhetstid. Hald, med sin bakgrund från både handelshögskolestudier och arkitektstudier innan han valde att studera vid Konstnärsförbundets skola i Stockholm, formgav både konstglas och bruksglas och kom till Orrefors glasbruk 1917. 

 

8 juni 2013-4 november 2014 

Helén Krantz

Klarglas och färg, tjockt och tunt, Orrefors och Sandvik. Brokigt, oförväntad och lite vilt? Är det så Helén Krantz är?
 
Som barn tillbringade Helén somrarna i Norrhult där hon brukade leta vackra glasbitar vid avfallshögarna utanför Rosadala glasbruk. Där hade hon också släkt som arbetade.                                               

Tanken att bli konstnär fanns alltid där, på konstskolorna experimenterade Helén med olika material. Hon sökte till Konstfacks glas och keramik linje och kom in vid 30 år ålder, där provade hon på keramiken, men materialet krympte och bar sig åt. Glaset var roligare, omedelbart och direkt, det blev som hon tänkt sig. Glaset har ingen egen form, det var hennes uppgift att skapa formen. Under tiden på Konstfack fick Helén Orreforsstipendium som ledde till en anställning och runt 1988 började Heléns 18 år på bruket.

Att lösa tekniska problem i utförandet av glaset utmanade Helén.Tillsammans med glasmästarna Juhani Karppinen, Stefan Johansson och Micke Johansson uppfann Helén glasteknikenAirpocket som är en utveckling och förenkling av Arieltekniken.
Hon har även utformat de populära ljuslyktorna Kvartett, Diamondoch Pussel. Och klassikerna Zazza, New Corner och Excess.  
 
Glaskonstnären Helen Krantz visar ett axplock av sin glaskonst i glasdialogen.
Invigning 27/4 kl: 14:00 
 
Öppnade på Sveriges glasmuseum 27/4 2013
  

Färg & Form i glas av Ann Wåhlström 2005-2012

Glasutställning med formgivaren Ann Wåhlström

Visades 26/1 - 14/4 2013 

 

Formgivaren Ann Wåhlström visar sina färgstarka glas och skisser! 

Läs mer om henne på www.annwahlstrom.com

 

Se en intervju med Ann Wåhlström om utställningen från SVT regional här (öppnas i nytt fönster):

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/glasteknik-fran-usa-i-smaland

HOT GLASS BURNS PAPER

Visades 10/11- 31/3 2013

 

James Harmon är en amerikansk glaskonstnär som i sin serie ”Pyro Prints with Glass Cylinder Pieces” (april 2012) fokuserade på processerna när ett föremål skapades. Här är det vägen till och inte målet, det färdiga glaset, som är det viktiga.

 

Harmon hänvisar till rörelsen ”Process Art” som ser processen av att samla in material, idéer och själva arbetet som en viktig del av konstverket.

Skapandet ses som ett mänskligt uttryck av ren konst.

Foto: Winnie Helton-Harmon

Alvesta glas

Utställningen visades 25/8-11/11 2012

Invigning 25/8 kl 13.00

 

Trots Alvesta glasbruks mer än 40-åriga historia finns inte mycket kunskap eller föremål bevarade.

 

Tills nu.

 

Fredrik, hemmahörande i Alvesta, visar sin fantastiska samling från Alvesta glasbruk.

Platsen mellan åarna – Åfors glasbruk 1876 tills nu

Det anrika Glasriket är endast en spillra av sig själv. Senast i raden av drabbade glasbruk två av jättarna inom Orrefors Kosta Bodakoncernen, Orrefors och Åfors. På det sistnämnda bruket upphör den varma tillverkningen inom kort. Hur kunde det gå så här och vad innebär det för glashantverket?

 

Välkommen att se glas från Åfors glasbruks första tid till de senare årens föremål designade av Bertil Vallien, Ulrika Hydman Vallien och Ludvig Löfgren. I utställningen visas även maskingjorda glas från ett känt svenskt företag, tillsammans med handgjorda. Varför väljer människor idag att köpa dessa istället för handgjorda? Handlar det bara om priset? Är det någon skillnad på maskin- och handgjorda glas? Vad tycker du? Kom och jämför och säg oss din mening!

 

Utställningen visas 4/2-18/3 2012

Bonbonjär i gelb etzung-teknik, Åfors 1930-50-tal

Ljus

Utställningen visades 23/2-14/10 2012.

 

Förutsättningen till allt liv på jorden är ljus.Det handlar inte bara om människors, djurs och växters tillblivelse, utan också om hur våra färger och föremål uppfattas. Ljuset formar hela vår existens genom att belysa den från ett oändligt antal sidor och i ett oändligt antal skepnader.Ljus kan få något att verka skrämmande eller ljuvligt, kanske bara tråkigt, allt vi upplever visuellt beror på ljusets riktning, nyans och karaktär.

Ordet fotografi är hämtat från grekiskans "Phos" som betyder ljus och "Graphis" Pensel. Fritt översatt blir det "måla med ljus" och för fotografen handlar det just om att måla fram sitt motiv med ljus.Det handlar om väntan, justeringar, tankar och värderingar, om motivets ljus, fotografens ljus.Om rätt ljus!

Text & bild: Jörgen Ludwigsson

 

Kulturparken Småland AB,  Box 102, 351 04 Växjö